Tussen jij en jouw - de spelling van homofone werkwoorden voor het gereduceerd bezittelijk en persoonlijk voornaamwoord je

Author(s)

  • Alex Reuneker Universiteit Leiden
  • Mette Rebel Universiteit Leiden

DOI:

https://doi.org/10.51751/dujal19421

Keywords:

homophonic verbs, verb conjugation, verb-spelling errors, education, Dutch, personal pronoun, possessive pronoun, reduced pronouns

Abstract

The number of verb-spelling errors decreases as students’ education level increases (Borsten & Jongenelen, 2012). However, even for the best students in Dutch secondary education, the spelling of homophonic verbs before reduced pronoun je ‘you/your’ remains a problem, as the pronoun may be either the reduced form of personal pronoun jij ‘you’ or the possessive pronoun jouw ‘your’. This affects the spelling of the preceding verb: it gets a final –t or not. In this contribution, we analysed the legal framework, compared teaching methods, and performed quantitative analyses on a large set of students’ spellings of verbs to test possible associations between spelling errors in homophonic verbs and the two functions of the reduced pronoun je, taking into account education level, and education stage. The results show that homophonic verbs preceding je indeed contain significantly more spelling errors than other homophonic verbs. Accordingly, we formulate recommendations for Dutch language education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolt, J., Jensma, M., De Jonge, F., Van Oord, A., Pijnappel, B., & Verkade, E. (2017). Kern Nederlands onderbouw gymnasium/vwo+ academische leerroute. Boom voortgezet onderwijs.

Borsten, T., & Jongenelen, B. (2012). Werkwoordspelling: welke fouten maken de beste spellers? Neerlandistiek. https://neerlandistiek.nl/2012/06/werkwoordspelling-welke-fouten-maken-de-beste-spellers/.

Buhler, J., Otte, E., Plug, G., Renckens, E., & Van Verseveld, M. (2015). Op niveau onderbouw havo/vwo 1. ThiemeMeulenhoff.

Centrum voor Leermiddelenadvies Hoe kijken leraren Nederlands aan tegen de methodes Nederlands? https://www.clu.nl/2023/06/03/hoe-kijken-leraren-nederlands-aan-tegen-de-methodes-nederlands/.

Chamalaun, R. (2023). The underestimated role of grammar in processing homophonous verb forms: the case of Dutch. (Proefschrift Radboud Universiteit).

Chamalaun, R., & Ernestus, M. (2023). De rol van grammatica bij werkwoordspelling. Levende Talen Tijdschrift, 24(3), 3-16.

Coppen, P. A. (2009). Actief Grammaticaal denken. In S. Vanhooren & A. Mottart (Red.). Vierentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands (pp. 236-239). Academia Press.

Den Tenter, P., te Brake, S., Chantrel, J., Janssen, K., Nederkoorn, Y., & van Raamsdonk, G. (2019). Talent Nederlands: 1B vwo/gymnasium. Malmberg.

Dols-Koot, I. J. E., & Van Rijt, J. H. M. (2019). ‘Hakken en plakken’: Een verkenning van de rol van morfologisch bewustzijn in het spellingonderwijs. Dutch Journal of Applied Linguistics, 8(2), 310-330.

Frank, H., Grezel, J. E., Kooiman, M., Steenbergen, W., Vos, M., & Zetstra, H. (2019). Nieuw Nederlands 4/5/6 vwo. Noordhoff Uitgevers.

Hanssen, E., & Chamalaun, R. (2024). Spelling en didactiek in het VO en mbo. Van Gorcum.

Hilte, L., Vandekerckhove, R., & Daelemans, W. (2018). Adolescents’ social background and non-standard writing in online communication. Dutch Journal of Applied Linguistics, 7(1), 2-25.

Jeuring, M., Ooijevaar, M., Engelen, E., Rouwenhorst, H., & De Vries, S. (2016). Kern Nederlands voor vmbo-basis 1-A. Boom voortgezet onderwijs.

Kempen, G. (1993). Zinsontleding kan een exact vak worden. Levende Talen, 483, 459-462.

Levende Talen. (2025). Definitieve conceptkerndoelen Nederlands gepubliceerd. Levende Talen Magazine (1), 36-37.

Luth-van den Berg, H., Plug, G., Van Veen, R., & Verhoeff, S. (2017). Op niveau onderbouw vmbo-kgt 2. ThiemeMeulenhoff.

Malmberg. (2023). Taal actief Informatiebrochure: Taal, spelling en tekstbegrip. [Brochure]. https://www.malmberg.nl/malmberg/brochure-taal-actief-5.htm.

Ministerie van Algemene Zaken. (2023). Welke schooladviezen kan mijn kind krijgen in groep 8? - Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-doorstroomtoets-basisschool/vraag-en-antwoord/onderwerpen/schooladvies-en-doorstroomtoets-basisschool/vraag-en-antwoord/adviezen-in-groep-8.

Noordhoff Uitgevers. (2023). Nieuw Nederlands Junior: Methodebrochure Taal & Spelling [Brochure]. https://view.publitas.com/noordhoff-basisonderwijs/nieuw-nederlands-junior-taal-spelling-methodebrochure/page/1.

Odijk, J. E. J. M. (2003). Herbruikbare woorden en regels. Utrecht University. [Oratie]. https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/23574.

Oostdijk, N., Reynaert, M., Hoste, V., & Schuurman, I. (2013). The Construction of a 500-Million-Word Reference Corpus of Contemporary Written Dutch. In P. Spyns & J. Odijk (red.), Essential Speech and Language Technology for Dutch: Results by the Stevin Programme. Springer, p. 219–247.

Pallotti, G. (2015). A Simple View of Linguistic Complexity. Second Language Research, (31), 117-34.

Reuneker, A. (2022). Connecting Conditionals: A Corpus-Based Approach to Conditional Constructions in Dutch (PhD thesis). LOT/Netherlands Graduate School of Linguistics.

Reuneker, A., & Dunning, M. (2023). Van gamen tot netflixen: de spelling van Engelse leenwerkwoorden. In Mottart, A., & Vanhooren, S. (Eds.), 36ste Conferentie Onderwijs Nederlands, 254-257. Skribis

Reuneker, A. (2024). Engelse leenwerkwoorden en de invloed van stameinde en werkwoordstijd op spelfouten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 46(1), 2-18.

Reuneker, A., & Hogewoning, F. (2025). Onthoud de gebiedende wijs! De spelling van de gebiedende wijs in het voortgezet onderwijs. Artikel in voorbereiding.

Sandra, D., Frisson, S., & Daems, F. (1999). Why simple verb forms can be so difficult to spell: The influence of homophone frequency and distance in dutch. Brain and Language, 68(1-2), 277-283.

Schmitz, T., Chamalaun, R., & Ernestus, M. (2018). The Dutch verb-spelling paradox in social media: A corpus study. Linguistics in the Netherlands 35, 111-124.

SLO. (2009). Referentiekader taal en rekenen. SLO.

SLO. (2020). Kerndoelen primair onderwijs 2006. SLO, 2020.

SLO. (2023). TULE: Toelichting. SLO. https://www.slo.nl/thema/meer/tule/nederlands/kerndoel-11/.

SLO. (2024). Definitieve conceptkerndoelen Nederlands (inclusief toelichtingsdocument). SLO. https://www.slo.nl/publicaties/@24174/definitieve-conceptkerndoelen-nederlands/.

Steenbergen, W., & Schouwstra, M. (2016). Nieuw Nederlands 1 vwo+. Noordhoff Uitgevers.

Surkyn, H., Sandra, D., Hilte, L., & Vandekerckhove, R. (2023). Gender accommodation in teenagers’ spelling of regular verb homophones on social media. Nederlandse Taalkunde, 28(2), 207-235.

Van de Gein, J. (2010). Wenselijke, haalbare en feitelijke niveaus voor de werkwoordspelling. Kanttekeningen bij de empirische onderbouwing van een doorlopende leerlijn. Levende Talen Tijdschrift, 11(1), 25-29.

Verheijen, L. (2019). Is textese a threat to traditional literacy? Dutch youths’ language use in written computer-mediated communication and relations with their school writing (PhD). LOT/ Netherlands Graduate School of Linguistics.

Wouda, M. (2023). Cito groep 7 Werkwoordspelling: uitleg en oefenen. Wijzer Over de Basisschool. https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/werkwoordspelling-groep-7.

Downloads

Published

21-07-2025

Issue

Section

Articles

How to Cite

Reuneker, A., & Rebel, M. (2025). Tussen jij en jouw - de spelling van homofone werkwoorden voor het gereduceerd bezittelijk en persoonlijk voornaamwoord je. Dutch Journal of Applied Linguistics, 14. https://doi.org/10.51751/dujal19421